Akhlak
berasal daripada perkataan Al Khuluq. Al-Khuluq bererti tabiat atau
tingkah laku. Menurut Iman Al Ghazali, akhlak merupakan gambaran tentang
keadaan dalam diri manusia yang telah sebati dan daripadanya terbit
tingkah laku secara mudah dan senang tanpa memerlukan pertimbangan atau
pemikiran. Akhlak sangat penting dan pengaruhnya sangat besar dalam
membentuk tingkah laku manusia. Apa saja yang lahir dari manusia atau
segala tindak-tanduk manusia adalah sesuai dengan pembawaan dan sifat
yang ada dalam jiwanya.
Tepatlah apa yang dikatakan oleh
Al-Ghazali dalam bukunya Ihya’ Ulumuddin, “Sesungguhnya semua sifat yang
ada dalam hati akan lahir pengaruhnya (tandanya) pada anggota manusia,
sehingga tidak ada suatu perbuatan pun melainkan semuanya mengikut apa
yang ada dalam hati manusia.”
Tingkah laku atau perbuatan manusia
mempunyai hubungan yang erat dengan sifat dan pembawaan dalam hatinya.
Umpama pokok dengan akarnya. Bermakna, tingkah laku atau perbuatan
seseorang akan baik apabila baik akhlaknya, sepertimana pokok, apabila
baik akarnya maka baiklah pokoknya. Apabila rosak akar, maka akan
rosaklah pokok dan cabangnya. Allah Subhanahuwata’ala berfirman:
“Dan
tanah yang baik, tanaman-tanamannya tumbuh subur dengan seizin Allah,
dan tanah yang tidak subur, tanaman-tanamannya hanya tumbuh merana.
Demikianlah Kami mengulangi tanda-tanda kebesaran (Kami) bagi
orang-orang yang bersyukur.” (Al- A’raf: 58)
Akhlaq yang mulia
adalah matlamat utama bagi ajaran Islam. Ini telah dinyatakan oleh
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dalam hadisnya (yang bermaksud,
antara lain:
“Sesungguhnya aku diutuskan hanyalah untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia”.
Hal ini ditegaskan lagi oleh ayat al-Qur’an dalam firman Allah:
“Dan Sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung” (Al-Qalam: 4)
Juga dalam firman Allah swt. lagi:
Orang
–orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya
mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang
ma’ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar dan kepada Allah kembali
segala urusan.(Al Hajj, 22 : 41)
Firman Allah swt. lagi:
Bukanlah
menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan
tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari
kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta
yang dicintainya kepada kerabatnya, anak–anak yatim, orang-orang
miskin, (yang memerlukan pertolongngan) dan orang-orang yang
meminta-minta, dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan solat, dan
menunaikan zakat, dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia
berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan,
peperangan, mereka itulah orang-orang yang benar (imannya) dan mereka
itulah orang-orang yang bertakwa. (Al-Baqarah, 2: 177)
Akhlaq
yang mulia adalah merupakan tanda dan hasil daripada iman yang sebenar.
Tidak ada nilai bagi iman yang tidak disertai oleh akhlak. Sebuah athar
menyatakan (antara lain, bermaksud):
“Bukanlah iman itu hanya
dengan cita – cita tetapi iman itu ialah keyakinan yang tertanam didalam
hati dan dibuktikan dengan amalan”
Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam pernah ditanya: Apa itu agama?
Baginda
menjawab: Kemuliaan akhlaq (Husnul Khulq).
Apabila ditanya tentang
kejahatan, baginda menjawab: Akhlaq yang buruk (Su’ul khalq).
Diriwayatkan
daripada Annawas bin Sam’an ra. berkata, “Saya bertanya kepada
Rasulullah saw. Tentang bakti dan dosa, maka jawab Nabi saw. “Bakti itu
baik budi pekerti, dan dosa itu ialah semua yang meragukan dalam hati
dan tidak suka diketahui orang.” (HR. Muslim)
Abu Darda berkata,
“Bersabda Nabi saw, “Tiada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan
seorang mukmin di hari kiamat daripada husnul Khulq (akhlak yang baik).”
(HR. At Tirmidzi)
Aisyah ra. Berkata, “Saya telah mendengar
Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya seorang mukmin yang dapat
mengejar budi pekerti yang baik, darjat orang itu sama seperti orang
yang terus menerus berpuasa dan solat malam.” (HR. Abu Daud)
Jabir
ra. berkata, “Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya orang yang sangat
aku kasihi dan terdekat denganku pada hari kiamat nanti adalah orang
terbaik akhlaknya. Dan orang yang sangat aku benci dan terjauh dariku
pada hari kiamat nanti adalah orang yang banyak bicara, sombong dalam
pembicaraannya, dan berlagak menunjukkan kepandaiannya.” (HR. At
Tirmidzi).
Kekuatan akhlak lahir melalui proses panjang yang
memerlukan kesediaan untuk sentiasa memberi komitmen dengan nilai-nilai
Islam. Seorang ulama menjelaskan thariqah (jalan) untuk membina akhlak
islami adalah dengan kemahuan untuk melaksanakan latihan (tadribat) dan
pendidikan (tarbiyah). Setiap muslim memiliki kesempatan yang sama untuk
menjadi baik atau buruk, masalahnya adalah sejauh mana usaha kita untuk
mendisiplinkan diri dengan nilai-nilai dan amalan Islam bagi melahirkan
muslim yang berakhlak ampuh. Malangnya keampuhan akhlak inilah yang
sering dilupakan. Malah kian rapuh sehingga hilangnya jatidiri muslim
hakiki. Justeru menjadi punca lunturnya sinar Islam pada penghujung
zaman. Gejala keruntuhan akhlak yang berlegar di sekeliling kita seperti
zina hati, mata, lisan dan seumpamanya meruntun jiwa kita selaku
pendokong agama. Keruntuhan yang tidak dikawal pada satu tahap yang
minima membawa insan kepada bertuhankan nafsu, lantas melupakan terus
Pencipta Yang Maha Esa.
Islam adalah ajaran yang benar untuk
memperbaiki manusia dan membentuk akhlaknya demi mencapai kehidupan yang
baik. Islam memperbaiki manusia dengan cara terlebih dahulu memperbaiki
jiwa, membersihkan hati dan menanamkan sifat-sifat terpuji. Islam
benar-benar dapat membawa manusia untuk mencapai kebahagiaan, kelapangan
dan ketenteraman.
Sebaliknya manusia akan menjadi hina apabila
ia merosakkan sifat, pembawaan dan keadaan dalam jiwanya. Allah
Subhanahuwata’ala berfirman :
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah
keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri
mereka sendiri.”(Ar-Ra’d: 11)
Di antara ciri akhlaq yang
sewajarnya menghiasi diri seseorang insan supaya ia menjadi seorang
muslim yang benar adalah akhlaq-akhlaq berikut:
1. Bersifat warak daripada melakukan perkara-perkara yang syubhat
Seorang
muslim mestilah menjauhkan dirinya daripada segala perkara yang
dilarang oleh Allah dan juga perkara-perkara yang samar-samar di antara
halal dan haramnya (syubhat) berdasarkan dari hadith Rasulullah yang
berbunyi:
“Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a.
beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
bersabda: Sesungguhnya yang halal itu nyata (terang) dan haram itu
nyata (terang) dan di antara keduanya ada perkara-perkara yang
kesamaran, yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Maka
barangsiapa memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran,
sesungguhnya ia memelihara agamanya dan kehormatannya. Dan barangsiapa
jatuh kedalam perkara kesamaran jatuhlah ia kedalam yang haram, seperti
seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan,
hampir sangat (ternakannya) makan di dalamnya. Ketahuilah! Bahawa bagi
tiap-tiap raja ada kawasan larangan. Ketahuilah! Bahawa larangan Allah
ialah segala yang diharamkan-Nya. Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada
seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia
rosak, rosakkalah sekeliannya. Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati.
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)
Adapun setinggi-tinggi
pencapaian darjat wara’ adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dalam hadith baginda (antara lain,
bermaksud):
“Seorang hamba (Allah) itu tidaklah termasuk dalam
martabat golongan muttaqin sehinggalah ia meninggalkan sesuatu perkara
yang tidaklah menjadi kesalahan (jika dilakukan tetapi ia
meninggalkannya) kerana sikap berhati-hati daripada terjerumus ke dalam
kesalahan”
2. Memelihara penglihatan.
Seseorang
muslim itu mestilah memelihara pandangan daripada melihat
perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah kerana pandangan terhadap
sesuatu (yang menarik itu) boleh merangsang syahwat dan boleh membawa ke
kancah pelanggaran dan maksiat. Sehubungan dengan ini Al-Quranul Karim
mengingatkan orang –orang mu’min supaya memelihara diri daripada
penglihatan yang tidak memberi faedah, firman Allah SWT:
Katakanlah
kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan
pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih
Suci bagi mereka, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang mereka
perbuat". (An-Nur: 30)
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pula bersabda (antara lain, bermaksud):
“Pandangan itu adalah satu panahan daripada panahan iblis”
Baginda juga mengingatkan (antara lain, bermaksud):
“Hendaklah
kamu memelihara pandangan kamu, menjaga kehormatan (kemaluan) kamu atau
Allah akan menghodohkan wajah kamu.”(Hadith Riwayat At Tabrani)
3. Memelihara Lidah
Seseorang
muslim itu mestilah memelihara lidahnya daripada menuturkan kata-kata
yang tidak berfaedah, perbualan-perbualan yang buruk dan kotor,
percakapan-percakapan kosong, mengumpat, mengeji dan mengadu domba. Imam
Nawawi rahimahumullah mengatakan. “ketahuilah, seorang mukallaf itu
sewajarnya menjaga lidahnya daripada sebarang percakapan kecuali
percakapan yang menghasilkan kebaikan. Apabila bercakap dan berdiam diri
adalah sama sahaja hasilnya, maka mengikut sunnahnya adalah lebih baik
berdiam diri kerana percakapan yang diharuskan mungkin membawa kepada
yang haram atau makruh. Kejadian demikian telah banyak berlaku tetapi
kebaikan darinya adalah jarang.”
Sebenarnya banyak daripada
hadith-hadith Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang menerangkan
keburukan dan bencana lidah ke atas empunya diri (antara lain):
“Tidaklah dihumbankan muka manusia ke dalam neraka itu sebagai hasil tuaian (jelek) lidahnya.”( Hadith riwayat Al Tarmizi)
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam juga bersabda:
“Bukanlah ia seorang mu’min (jika) jika ia suka menuduh, melaknat, bercakap kotor dan keji.” (Hadith riwayat At Tarmizi)
Sabda baginda lagi:
“Sesiapa
yang banyak bercakap, maka banyaklah kesalahannya, sesiapa yang banyak
kesalahannya, maka banyaklah dosanya, dan sesiapa yang banyak dosanya,
api nerakalah paling layak untuk dirinya.” (Diriwayatkan oleh Baihaqi)
4. Bersifat Pemalu.
Seorang
muslim mestilah bersifat pemalu dalam setiap keadaan. Namun demikian
sifat tersebut tidak seharusnya menghalangnya daripada memperkatakan
kebenaran. Di antara sifat pemalu seseorang ialah ia tidak masuk campur
urusan orang lain, memelihara pandangan, merendah diri, tidak
meninggikan suara ketika bercakap, berasa cukup seta memadai sekadar
yang ada dan sifat-sifat seumpamanya. Diceritakan daripada Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam bahawa baginda adalah seorang yang sangat
pemalu, lebih pemalu daripada anak gadis yang berada di balik tabir.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda:
“Iman
itu mempunyai tujuh puluh cabang atau enam puluh cabang, maka yang
paling utama ialah ucapan Lailaha Illallah (Tidak ada Tuhan yang sebenar
melainkan Allah) dan yang paling rendah ialah menyingkirkan duri dari
jalan. Dan sifat malu ialah satu cabang dari Iman”
Berhubung
dengan sifat malu ini para ulama’ mengatakan: “Hakikat malu itu ialah
sifat yang menggerakkan seseorang itu meninggalkan kejahatan, dan
menghalangnya dari mencuaikan hak orang lain.
5. Bersifat Lembut dan Sabar
Di
antara sifat-sifat yang paling ketara yang wajib tertanam di dalam diri
seseorang Muslim ialah, sifat sabar dan berlemah lembut kerana
kerja-kerja untuk Islam akan berhadapan dengan perkara-perkara yang
tidak menyenangkan, malah jalan da’wah sememangnya penuh dengan
kepayahan, penyiksaan, penindasan, tuduhan, ejekan dan persendaan yang
memalukan. Halangan–halangan ini sering dihadapi oleh para petugas ‘amal
Islami sehingga himmah mereka menjadi pudar, gerakan menjadi lumpuh
malah mereka mungkin terus berpaling meninggalkan medan da’wah.
Daripada
keterangan ini jelaslah, tugas dan tanggungjawab seorang pendakwah
adalah satu tugas yang amat sukar. Ia bertanggungjawab menyampaikan
da’wah kepada seluruh lapisan manusia yang berbeza kebiasaan, taraf
pemikiran dan tabi’atnya. Da’i akan menyampaikan da’wahnya kepada
orang-orang jahil dan orang-orang ‘alim, orang yang berfikiran terbuka
dan yang emosional (sensitif), orang yang mudah bertolak ansur dan yang
keras kepala, orang yang tenang dan yang mudah tersinggung. Oleh yang
demikian ia wajib menyampaikan da’wah kepada semua golongan itu sesuai
dengan kadar kemampuan penerimaan akal mereka. Ia mestilah berusaha
menguasai dan memasuki jiwa mereka seluruhnya. Semua ini sudah pasti
memerlukan kekuatan dari kesabaran yang tinggi, ketabahan dan lemah
lembut.
Oleh itu kita dapati banyak ayat Al-quran dan hadith Nabi
menganjur dan mengarahkan agar seorang da’i itu berakhlak dengan
sifat-sifat sabar, lemah lembut dan berhati-hati.
Arahan-arahan Dari Al-Qur’an:
Di antara arahan-arahan al-qur’an ialah:
Firman-firman Allah:
“Tetapi
orang yang bersabar dan memaafkan, sesungguhnya (perbuatan) yang
demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan”. (Al-Syura, 42: 43)
“Maafkanlah mereka dengan cara yang baik” (Al-Hijr, 15: 85)
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar, 39: 10)
“Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada, apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu?” (An-Nur, 24 : 22)
“Dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandungi) keselamatan.” (Al-Furqan 25 :63)
Arahan-arahan daripada hadith-hadith Nabi.
Di antara arahan-arahan daripada hadith-hadith Nabi ialah:
Sabda-sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam (yang bermaksud, antara lain):
“Sesungguhnya
seorang hamba itu akan mencapai darjat orang-orang yang berpuasa serta
bersembahyang malam dengan sifat lemah-lembutnya.”
“Mahukah aku
memberitahu kamu suatu perkara yang dengannya, Allah akan memuliakan
binaan (kedudukan seseorang) dan mengangkatnya kepada beberapa darjat
ketinggian. Mereka menjawab: Ya wahai Rasulullah. Baginda bersabda:
“Berlemah-lembutlah kamu terhadap orang jahil, maafkanlah orang yang
menzalimi kamu, hulurkanlah pemberian kepada orang yang menahan
pemberiannya kepadamu dan sambunglah ikatan silaturrahim terhadap orang
yang memutuskannya terhadap kamu.”
“Apabila Allah
Subhanahuwata’ala telah menghimpunkan makhluknya pada hari kiamat,
penyeru pada hari itu pun menyeru; “Di manakah orang-orang yang
mempunyai keistimewaan”. Baginda bersabda: Lalu bangun segolongan
manusia dan bilangan mereka adalah sedikit. Mereka semua bergerak dengan
cepat memasuki syurga lalu disambut oleh para malaikat. Kemudian mereka
ditanya: “Apakah keistimewaan kamu”. Mereka menjawab: “Adalah kami ini
apabila dizalimi kami bersabar, apabila dilakukan kejahatan kepada kami,
kami berlemah-lembut”, lalu dikatakan kepada mereka: “Masuklah kamu ke
dalam syurga kerana ia adalah sebaik-baik ganjaran bagi orang yang
beramal”
Contoh-contoh praktikal dari Nabi:
1.
Pada hari peperangan Hunain seorang (yang tidak puas hati dengan
pembahagian rampasan perang) berkata: “Demi Allah, sesungguhnya ini
adalah pembahagian yang tidak adil dan tidak bertujuan mendapat
keredhaan Allah”. Setelah diceritakan kepada Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam baginda bersabda:
“Semoga Allah merahmati Nabi Musa kerana ia disakiti lebih dari ini tetapi ia sabar”.
2. Anas Radiyallahu anh telah berkata:
“Pada
suatu hari Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah memasuki sebuah
masjid. Ia memakai kain selendang buatan najran yang kasar buatannya.
Tiba-tiba seorang Arab Badwi datang dari arah belakang baginda lalu
menarik kain tersebut dari belakang sehingga meninggalkan bekas di leher
baginda. Badwi tersebut berkata : “Wahai Muhammad, berikanlah kepada
kami harta Allah yang ada di sisimu, lalu Rasulullah berpaling kepadanya
dengan wajah yang tersenyum dan baginda bersabda: “Perintahkan kepada
yang berkenaan supaya berikan kepadanya.”
3. Abu Hurairah menceritakan:
“Bahawa
seorang Arab Badwi telah berkata kepada Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam: “Wahai Muhammad bawalah gandum ke atas dua
ekor untaku, kerana kalau engkau buat begitu ia bukan harta engkau dan
bukan juga harta bapa engkau”. Kemudian ia menarik kain selendang
Rasulullah sehingga meninggalkan kesan kemerahan di leher baginda. Lalu
Rasulullah memerintahkan supaya membawa kepada Badwi tersebut seguni
gandum dan tamar”.
4. Al-Tabrani menceritakan:
“Bahawa
seorang wanita berkata lucah (yakni ucapan yang menimbulkan berahi)
kepada sekelompok lelaki, kemudian ia lalu dihadapan Nabi
Sallallahu’alaihiwasallam ketika Nabi sedang memakan roti berkuah di
atas tanah. Kemudian wanita itu berkata: “Lihatlah kamu kepadanya, ia
duduk seperti seorang hamba abdi dan ia makan seperti seorang hamba
abdi”.
5. Abu Hurairah radiallahu anh menceritakan:
“Bahawa
seorang leleki berkata : “Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya mempunyai
kaum kerabat yang selalu saya hubungi mereka tetapi mereka semua
memutuskan hubungan dengan saya, saya berbuat baik kepada mereka tetapi
mereka berbuat jahat terhadap saya, saya berlemah-lembut dengan mereka
tetapi mereka bersikap keras terhadap saya.” Lalu baginda bersabda :
“Jika sekiranya engkau berbuat seperti yang engkau katakan seolah-olah
engkau menjemukan mereka dan engkau tetap akan mendapat pertolongan dari
Allah selama engkau berbuat demikian”.
6. Pada suatu ketika
datang seorang yahudi menuntut hutang dengan Rasulullah dengan berkata:
“Kamu dari Bani Abd.Manaf adalah bangsa yang suka melambat-lambatkan
pembayaran hutang”. Ketika itu Umar Ibn Al-Khattab ada bersama dan ia
hampir memenggal leher Yahudi itu, lalu Rasulullah berkata kepadanya:
“Wahai Umar, sepatutnya engkau menyuruhnya meminta kepadaku dengan cara
yang baik dan menuntut aku juga membayar dengan baik”.
7.
Diriwyatkan bahawa Nabi Isa Alaihissalam bersama para pengikut setianya
(Hawariyyun) dari satu kampung ke satu kampung yang lain kerana
berda’wah. Lalu di dalam da’wahnya itu ia bercakap kepada manusia dengan
cara yang baik, sebaliknya mereka membalasnya dengan kata-kata yang
buruk, kutukan dan maki-hamun. Para pengikut setia itu merasa hairan
terhadap tindakan itu lalu mereka bertanya tentang rahsia perbuatan
sedemikian. Baginda berkata: “Setiap orang itu mengeluarkan
(membelanjakan) apa yang ada padanya”.
Semua peristiwa di atas
dan peristiwa lainnya menjadi bukti yang menguatkan lagi tuntutan ke
atas para penda’wah supaya bersifat lemah-lembut, sabar dan belapang
dada khususnya apabila cabaran-cabaran yang menyakitkan itu datangnya
dari kaum kerabat, sahabat-handai, orang-orang yang dikasihi,
teman-teman rapat dan saudara mara kerana sifat-sifat lemah-lembut,
sabar dan berlapang dada itu akan menghasilkan kasih-sayang, kelembutan
hati dan menghapuskan perpecahan serta perbezaan. Cukuplah oleh seorang
penda’wah itu mendapat apa yang diredhai oleh Allah.
6. Bersifat Benar dan Jujur
Seorang
muslim itu mestilah bersifat benar dan tidak berdusta. Berkata benar
sekalipun kepada diri sendiri kerana takut kepada Allah dan tidak takut
kepada celaan orang. Sifat dusta adalah sifat yang paling jahat dan hina
malahan ia menjadi pintu masuk kepada tipu daya syaitan. Seorang yang
memelihara dirinya dari kebiasaan berdusta bererti ia memiliki
pertahanan dan benteng yang dapat menghalang dari was-was syaitan dan
lontaran-lontarannya. Berhati-hati dan memelihara diri dari sifat dusta
akan menjadikan jiwa seorang itu mempunyai pertahanan dan benteng yang
kukuh menghadapi hasutan dan tipu daya syaitan. Dengan demikian jiwa
seseorang akan sentiasa bersih, mulia dan terhindar daripada tipu daya
syaitan. Sebaliknya sifat dusta meruntuhkan jiwa dan membawa kehinaan
kepada peribadi insan. Lantaran itu Islam mengharamkan sifat dusta dan
menganggap sebagai satu penyakit dari penyakit-penyakit yang dilaknat.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda (yang bermaksud, antara lain):
“Sesungguhnya
sifat benar membawa kepada kebajikan dan sesungguhnya kebajikan itu
membawa ke syurga. Seseorang yang sentiasa bersifat benar hinggalah
dicatat di sisi Allah sebagai seorang yang benar. Dan sesungguhnya sifat
dusta itu membawa kepada kezaliman (kejahatan) dan kejahatan itu
membawa ke neraka. Seorang lelaki yang sentiasa berdusta sehinggalah
dicatat di sisi Allah sebagai seorang pendusta”. (Muttafaqun ‘alaihi)
7. Bersifat rendah diri
Seseorang
Muslim mestilah bersifat tawaduk atau merendah diri khususnya terhadap
saudara-maranya yang muslim dengan cara tidak membezakan (dalam memberi
layanan) sama ada yang miskin maupun yang kaya. Rasulullah SAW sendiri
memohon perlindungan kepada Allah agar dijauhkan dari sifat-sifat takbur
(membangga diri). Baginda bersabda (antara lain, bermaksud):
“Tidak akan memasuki syurga sesiapa yang di dalam hatinya terdapat sebesar zarah (sedikit) sifat takbur.” (Hadis Riwayat Muslim)
Di dalam hadith qudsi Allah berfirman :
“Kemuliaan
itu ialah pakaian-Ku dan membesarkan diri itu ialah selendang-Ku.
Sesiapa yang cuba merebut salah satu dari keduanya pasti Aku akan
menyeksanya”. (Hadith Qudsi riwayat Muslim)
8. Menjauhi sangka buruk dan mengumpat
Menjauhi
sangka buruk dan mengintai-intai keburukan orang lain. Oleh itu seorang
itu mestilah menjauhi sifat-sifat ini kerana mematuhi firman Allah:
“Hai
orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan daripada prasangka,
sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa dan janganlah
kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu
mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang daripada kamu
memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa
jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha
penerima taubat lagi penyayang”. (Al-Hujurat, 49 : 12)
Allah berfirman lagi:
“Dan
orang-orang yang menyakiti orang-orang mu’min dan mu’minat tanpa
kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul
kebohongan dan dosa yang nyata.” (Al-Ahzab, 33 : 58)
Dan Rasulullah bersabda (antara lain, bermaksud):
“Wahai
golongan yang beriman dengan lidahnya sahaja, sedang iman belum
memasuki hatinya, janganlah kamu mengumpat orang-orang Islam yang lain
dan janganlah kamu mengintai-intai keburukan mereka, kerana sesiapa yang
mengintai-intai keburukan saudaranya, Allah akan membongkar
keburukannya sekalipun ia berada di dalam rumahnya.” (Hadith riwayat Abu
Daud)
9. Bersifat pemurah
Seorang
muslim mestilah bersifat pemurah, sanggup berkorban dengan jiwa dan
harta bendanya pada jalan Allah. Di antara cara yang dapat menyingkap
kebakhilan seseorang itu ialah dengan cara memintanya membelanjakan wang
ringgit kerana berapa banyak daripada kalangan mereka yang
berkedudukan, berharta dan berpangkat gugur daripada jalan ini, lantaran
rakus terhadap mata benda. Di dalam Al-Qur’an Al-Karim sendiri terdapat
berpuluh-puluh ayat yang menjelaskan ciri-ciri keimanan yang dikaitkan
dengan sifat pemurah.
Diantaranya:
Orang-orang yang mendirikan shalat dan yang menafkahkan sebagian dari rezki yang kami berikan kepada mereka.” (Al-Anfal, 8: 3)
“Dan
apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah) maka
pahalanya itu untuk diri kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan
sesuatu melainkan kerana mencari keredhaan Allah. Dan apa saja harta
yang baik yang kamu nafkahkan nescaya kamu akan diberikan pahalanya
dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak dianiayai”. (Al-Baqarah, 2 :
Ayat 272)
Orang-orang yang bakhil atau kikir seharusnya mendengar
dan mengambil pelajaran dari pesanan Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam (antara lain, bermaksud):
“Tidak ada
suatu haripun yang dilalui oleh seorang hamba kecuali (hari-hari)
didatangi oleh dua malaikat lalu seorang darinya berdo’a : “Ya Allah,
berikanlah ganti kepada si hamba yang menafkahkan hartanya”. Manakala
malaikat yang ke dua berdo’a : “Ya Allah, berikanlah kebinasaan kepada
sihamba yang bakhil ini”.
10. Qudwah Hasanah (Suri teladan yang baik)
Selain
daripada sifat-sifat yang disebutkan di atas, seorang muslim mestilah
menjadikan dirinya contoh ikutan yang baik kepada orang ramai. Segala
tingkah lakunya adalah menjadi gambaran kepada prinsip-prinsip Islam
serta adab-adabnya seperti dalam hal makan minum, cara berpakaian, cara
pertuturan, dalam suasana aman, dalam perjalanan malah dalam seluruh
tingkah laku dan diamnya. Membina diri menjadi suri teladan merupakan
peranan besar yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah saw.
Firman Allah swt yang bermaksud:
"Sesungguhnya
telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu
(iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari
kiamat dan dia banyak menyebut Allah " ( Surah al Ahzab : Ayat 21 )
Sumber : http://www.haluan.org.my/
0 comments:
Post a Comment